2023. február 19., vasárnap

Országos Kéktúra (2-es számú, OKT-028-029): Ötvös- Sümeg

Ezúttal egy hosszabb, 18 kilométeres szakaszt választottam úticélként, mely az Országos Kéktúra Ötvös és Sümeg közötti szakaszát foglalta magában. Már a kezdőpont megközelítése sem volt egyszerű feladat, ugyanis a pecsételőhely Ötvös településrésztől (közigazgatásilag a szomszédos Dabronchoz tartozik) másfél, két kilométerre volt megtalálható, amit csak gyalogosan lehetett megközelíteni. Ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy Ötvösön leszálltam a buszról és onnantól a forgalmas 7331-es út szélén kellett gyalogolnom egészen az azt keresztező Kék jelzésig.

Ötvösre (Ötvöspuszta) érve az ember belecsöppen a múltba. A ma Dabronchoz tartozó település egésze egykoron a Szegedy család uradalmához tartozott. A kastély 1764 körül épült, mely 1925-ben leégett. Ekkor a már Széchenyiek tulajdonát képző épületet (1925) felújították, mely egészen 2015-ig lakott volt. Felújítása sajnos csak a tető cseréjéig terjedt...

Az út túloldalán található Szegedy- kúria sajnos még a kastélynál is rosszabb állapotban van...

Az uradalomhoz tartozó egykori istálló és gazdasági épületek a közelmúltig használatban voltak

Bár mostanában meglepően ritkán, ezúttal viszont már az első pecsételést követően összefutottam az első szemből érkező túrázóval. Tőle megtudtam, hogy pár száz méter múlva saras szakaszok lesznek, úgyhogy ennek tudatában indultam neki az előttem álló távnak. Kis idő múlva valóban jött a sár, ennek kerülgetése pedig időbe tellett. A rövidke erdőjárást követően a jelzés kivezetett 7337-es útra, onnantól ennek padkáján folytattam az utamat. Minimális autóforgalom mellett a túra még ezen szakasza is egészen élvezhető volt. Bő 1 kilométer megtétele után a jelzés jobbra tért, majd egy nyíl egyenes, több mint 2 kilométeres szakasz következett, mindenféle árnyék nélkül. Bár még csak február van, az árnyék nélküli földúton bőven megéreztem a nap "áldásos" sugarát. Mielőtt hőgutát kaptam volna télen, utolért egy futó akivel sikerült hosszabb időre szóba elegyednem- jobbára térinformatikai rendszerekkel kapcsolatban. Bár jó volt beszélgetni és ez el is terelte a gondolataimat az éppen pecsenyére sült fejemről, ennek az ára azonban az volt, hogy a tervezettnél némiképp lassabban tudtam csak haladni. Végül elköszöntünk egymástól én pedig egy kicsit kiléptem, hogy behozzam a lemaradásom...

Utazás a semmibe

Régi helységnévjelző tábla a fák mögött. Hasonlóval találkoztam Nógrádsipeknél is

Kisvásárhely pecsételője

 A több kilométeres puszta közepi szakaszt követően a Kéktúra ismét egy közútra tért, majd pár száz méter megtételét követően, az előzőhöz hasonló hosszúságú földútra terelt. Ismét a semmi közepén, szántósok határában haladtam az egyetlen közbenső pecsételőhely, Kisvásárhely felé. A településen pecsételtem, majd hosszabb pihenő nélkül indultam tovább Sümeg felé. A Marcal felett átívelő hidat elhagyva már lassult a tempóm, úgyhogy az idő figyelembevételével mégiscsak tartottam egy fél, háromnegyed órás pihenőt.

Nyírlakpusztánál járunk

Szükség is volt erre, mert előttem még bő 5 kilométer állt a végcélig. A Kisvásárhelyről kivezető széles, murvás utat elhagyva a jelzés jobbra, egy földútra terelt, mely aztán egy vizenyős területet keresztezve egy erdőbe vitt. Az eleinte szép, ligetes erdő az idő előrehaladtával elvadult erdőséggé változott. Ezen az állapoton valamelyest csak a Tarányi- kastélyt szegélyző tisztás változtatott. A kastély bejárati útját keresztezve, rövidesen magam mögött hagytam a horror filmeknek tökéletes helyszínt szolgáló erdőt, majd egy tisztásra értem, melyről tökéletes rálátás nyílt a sümegi várra. Innentől kezdve nem volt más dolgom, mint besétálni Sümegre és a közeli vasútállomáson pecsételni.

Nyírlakpuszta, Tarányi- kápolna. A terület a 18. században került a Tarányi család birtokába, ahol  kastély és a 20. század elején kápolna is épült temetkezési helyként

A Tarányi- kastély. Az épület szociális intézmény, amely nem látogatható

Ami nem teljesült Boldogkőváraljánál, az lényegében összejött Sümegnél. Bz csattog be a város vasútállomására, háttérben a várral

Ideiglenes búcsú Sümegtől

Túl sok izgalom a Kéktúra 28-as és 29-es szakaszában sem volt, számomra a túra nehézségét a felvezetéssel együtt összeadódó cirka 20 kilométer adta és az egyes árnyék nélküli szakaszok. Bár még csak február van, az egyre erősödő napsütés emlékeztetett arra, hogy az idő pörög, és már nincs sok hátra a 2022-2023-as túraszezonból.


A mai túra útvonala:

   Ötvös (Ónodfai- árok)-
  7337-es út-
  Mihályfa térsége-
   Kisvásárhely-
  Fiatalospuszta-
  Nyírlakpuszta- 
   Sümeg, vasútállomás


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése