2016. július 7., csütörtök

Országos Kéktúra (10-es számú, OKT-105): Várgesztes- Szárliget

A mostani túrámat is ott kezdtem ahol a múltkorit, Várgesztesen. Pecsételés után nem sokat szöszöltem, elindultam Szárliget felé. Természetesen ahogy ez lenni szokott majdnem minden túrám elején, itt is erőteljes emelkedéssel indult az út. Első pihenőhelyem a Zsigmond-kő volt, ahonnan csodás kilátás nyílt Várgesztesre és a Vértesre.

Kilátás a Zsigmond- kőről
Az ösvény a Zsigmond-kőtől tovább emelkedik, egészen a Mátyás kútig. A kúttól újból emelkedni kezdünk, elhaladunk a Vörös-lyuk mellett. Itt bolyongtam egy kicsit, mert a nyakig érő, elburjánzott csalánosban nem igazán találtam a helyes utat. Miután kellően összecsipkedtem magam, leértem az aszfaltozott erdei és turistaút kereszteződéshez. A Mária út, a piros jelzésű turistaút és kék plusz itt találkozik az Országos Kék turistaúttal. 

Dübörög a retró a kereszteződésben :)
A kereszteződéstől a Vitányvárig újabb emelkedés és ereszkedés jellemezte az ösvényt.

Zsigmond...
...és Rockenbauer Pál emlékfa, a Vitányvár felé félúton
Néha érdemes volt megállni ilyenek miatt is
A Vitányvár. A törökök többször balhéztak itt velünk, végül 1597-ben felrobbantották, hogy ne kerüljön újra az ö kezükbe

A várnál tartottam egy nagyobb pihenőt. Szerettem volna bejárni a területet, azonban felújítási munkálatok zajlottak és a környékbeli ösvények is nehezen járhatóak voltak, így erről lemondtam. A vár után újabb ereszkedés, majd emelkedés következett. Elhaladtam a Körtvélyes-tető mellett, majd rátértem egy aszfaltozott erdei útra, amelyen kb. 3-400 métert sétáltam. Újabb kereszteződéshez értem, jobbra a kék körön a Béla-forráshoz, egyenesen a kék pluszon az egykori Körtvélyespusztára lehet eljutni. Én balra fordultam, ahol lassan elkezdtem ereszkedni a Mária-szakadékkal párhuzamosan.

Körtvélyespuszta régi temetője. A település az évszázadok alatt elnéptelenedett, jelenleg egy tábor működik a területén
A körtvélyespusztai temető után nem sokkal a kék plusz balra tér, hogy elkerülje a szakadékot, a Kék út azonban egyenesen belevezet. 

A Mária-szakadék
Az egyre meredekebb ereszkedés után, balról visszatér a kék plusz jelzésű út és az erdőből is kiérünk. Elhaladtam a Nagy-Csákány mellett, majd beértem Csákányospusztára (korábban Csákányosegyház).

A Csákányospuszta előtti tisztás
A Nagy-Csákány hegyvonulatai, előtérben a település feltárt középkori templomromjával 
A kis lélekszámú településen állattenyésztés is folyik
Miután elhagytam a települést, átkeltem az 1-es úton, majd nagyjából a Csákány-patakkal párhuzamosan folytattam az utamat. Ezen a szakaszon is remek a kilátás! Nagyjából ekkor kezdett el derengeni, hogy pár kilométer után a Vértestől is búcsút inthetek...

Az 1-esen nem volt nagy forgalom :)
Előttem a Gerecse...
...mögöttem a Vértes
Szárligeten megtekintettem az egykori Vértesi Gazdasági Vasút emlékhelyét, majd Szárliget vasútállomáson pecsételtem.

Szárliget, vasúti emlékhely. A községről két irányba is ment vasút, egyik a Vértesbe, a másik Gerecsébe
Abban a ritka helyzetben vagyok, hogy egyetlen túra és földrajzi középtáj sincs jelenleg megszakítva. A már teljesített Bodajk-Szárliget és Dorog- Nagymaros túrák között már csak a gerecsei 11-es túra vár arra, hogy elinduljak rajta. A korábbi tervekkel ellentétben a Börzsönyt egyelőre hagyom, most elsősorban a Gerecsére és a Bakony egy-egy szakaszaira koncentrálok majd.


A mai túra útvonala:

   Várgesztes-
 Zsigmond-kő-
  Vörös-lyuk-
 Vitányvár- 
  Körtvélyes-tető- 
   Mária-szurdok-
   Csákányospuszta- 
    Szárliget


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése