2016. június 29., szerda

Országos Kéktúra (10-es számú, OKT-104-103-911-102): Várgesztes- Gánt

Ahogy az utolsó Kéktúrás bejegyzésemben írtam, a pilisi szakaszok teljesítése után visszamentem a Vértesbe, hogy ott folytassam az utamat és hozzátegyek valamit az egyke Bodajk-Gánt szakaszhoz. Ezúttal Évi is csatlakozott hozzám, neki ez a szakasz volt az első hivatalos Kéktúrás kirándulása. Eredetileg úgy volt, hogy Környén csatlakozik hozzám, azonban ez nem úgy sült el, ahogyan mi ezt elgondoltuk. 
Erről ö bővebben így írt (illetve a napról általában):

"Az első OKT szakaszom margójára - Ismerkedés Fejér megyével

Többek számára ismertek kalandos és egyedi tömegközlekedési szokásaim

Ezután kerestük az első pecsételő helyet. Mint kiderült, elmentünk mellette, nem vette észre az abc-t. És mindezt úgy, hogy Feri már lepecsételte érkezésem előtt pár perccel. :D :D  Rendben, korán van mindkettőnknek. Aztán furcsa mód minden rendben ment. Sok-sok madár hangját hallottam és láttam is néhányat közülük:
tövisszúró gébics (beállt pózolni is elég közel), holló, fakopik, egerészölyv, fekete/énekes rigó, cini, erdei pinty, csilpcsalp füzike, vörösbegy, barátposzáta, sordély, szajkó és még biztos kihagytam párat. Aztán örültem, hogy láttam sok szép tájat, új terepeket, a kis szépséges Gántot. Innen pedig Székesfehérvárra mentünk tovább busszal és egy rövidebb városnézéssel zártuk a napot. Egy élmény volt és úgy érzem én így vagyok az igazi SzelesÉvi, aki rosszkor/rossz helyen száll le vagy fel a vonatra/ buszra, vagy épp nem tud leszállni a vonatról vagy lekési külföldön a csatlakozást stb. stb. :) Enélkül már unalmas is lenne az egész. :) "

Végül leküzdve minden nehézséget, a számomra inkább preferált nyugat-keleti irány helyett, ezúttal kelet-nyugati irányba mentünk. Vagyis Várgesztesről Gántra. Elhaladtunk a Gesztesi vár mellett, amelyen sokat "totóztam", hogy felmenjünk-e, vagy sem. Végül a továbbindulás mellett voksoltam, mivel kilátást máshol is láthatunk majd a későbbiekben. Utunk szinte végig Komárom-Esztergom és Fejér megye közigazgatási határa közelében haladt. Az út Kőhányáspusztáig hol emelkedett, hol ereszkedett, hol pedig szintben haladt, de egyik esetben sem volt különösebben nehéz a terep. Kettőnk között természetesen én voltam az aki a sziklásabb, gallyasabb szakaszokon esett-kelt. Évi mellett azonban nem volt idő az akrobata esésekre, haladni kellett. :) 
Átkeltünk a forgalmas 8119-es főúton, mely Kőhányáspuszta mellett halad el. Az út már a rómaiak korában is ismert volt, 1925-ben építették át országúttá. Kőhányáspuszta alapvetően pár házból álló település, amely közigazgatásilag Gánthoz tartozik. A település látványossága az Esterházy-kápolna.

Kőhányáspuszta, Esterházy-kápolna
Pecsételés után folytattuk utunkat a következő pecsételőhely, Mindszentpuszta felé. Évi jól bírta a meleget, nekem azonban egyre nagyobb gondot okozott főképp olyankor, mikor nem volt erdő ami árnyékot adjon. Ellenben talán ez volt az első olyan túrám, ahol nem kellett kényszer dagonyáznom. :) Valamit valamiért! A turistaút elhaladt a Csáki vár mellett, amit szerettem volna megnézni. Fel is gyalogoltunk érte, azonban csak néhány falmaradvány volt az, ami még a várra emlékeztetett.

Ez minden, ami a Csáki várra emlékeztet. Ennél azért többre számítottunk...
Az út mentén található több barlang is (Oroszlánkői, Mindszentpusztai), ezeket azonban nem érintettük.
Mindszentpuszta előtt egy kisebb szakaszon, helyenként fejmagasságig érő szúrós, csalánost kellett túlélnünk (kaszával nem készültünk :)), majd ezt követően tudtunk pecsételni, ahol egy kicsit pihentünk is (hangulatos kulcsosházak vannak itt). A következő pecsételőhely már maga a végpont, Gánt volt. A körülményekhez képest egész jó időt mentünk egészen addig, míg Évi észre nem vette az ösvény két oldalán hosszasan húzódó szamóca sokaságot. A többsége alig volt nagyobb 3-4 milliméternél, de legalább érett volt. Innentől kezdve többet volt a tekintetünk a szamócaleveleken, mint az ösvényen. :)
A szamócás, árnyékos Pap-völgyből lassan kiértünk a nyílt Réti-földekre, ahol a szamócák helyett, a 32 fokból és az erős UV sugarakból táplálkozhattunk egészen Gántig. 

A Réti-földek
A bájos és csendes Gánton pecsételtünk, majd felszálltunk a Székesfehérvárra tartó buszra. Mivel a szamócázással együtt is volt időnk, ezért Fehérváron fagyiztunk egyet (megj.: gigantikus mennyiséget adnak itt, hasonlóval csak Szegeden és Vácon találkoztam), majd tartottunk egy rögtönzött városnézést. Itt utoljára márciusban jártam, ekkor még a csendesebb arcát mutatta a város. Most azonban teli volt élettel.

Márciusban még nem volt kész állapotban, most azonban fotózható volt. Székesfehérvár, virágóra
Évi negyed 8-kor felszállt a hazafelé tartó buszra, én pedig nem sokkal később a Kőbánya-Kispest felé tartó vonatra. Úgy érzem remek napot zártunk... :)


A mai túra útvonala:

   Várgesztes-
     Kőhányáspuszta-
 Csáki vár-
  Som-hegy-
    Mindszentpuszta-
  Pap-völgy-
     Gánt



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése