2022. november 13., vasárnap

Országos Kéktúra (23-as számú, OKT-236): Mályinka- Uppony

A Dunántúl után most ismét a Bükkben, pontosabban annak körzetében folytattam az Országos Kéktúra bejárását. Ezúttal a 236-os, Mályinka és Uppony közötti szakasz került terítékre, kihagyva egy rövidke 8 kilométeres távot Bánkút és Mályinka között. Hogy miért nem csatoltam be ezt a 8 kilométeres szakaszt az amúgy sem sokkal hosszabb 236-os szakaszba, annak több oka is volt. A leglényegesebb a Mályinkán található pecsételőpont, ami jelenleg egy kocsmában található annak minden előnyével, de leginkább hátrányával. Ugyanis ebben az esetben korlátozott a pecsételő elérhetősége és nem szerettem volna zárt kapukra érkezni csak azért, mert meg kellett küzdenem a Bükk -nevezzük így- kihívással teli túraútjaival. Ennek tudatában szerettem volna minél hamarabb Mályinkára érni, bízva abban, hogy vasárnap délelőtt is nyitva találom a helyiséget. Az elképzelés remek, a kivitelezés azonban már nehézkesebb és időigényesebb volt. Mályinkára ugyanis alig közlekedik busz, kiváltképp vasárnap. Így nem maradt más, mint Dédestapolcsányról felgyalogolni Mályinkára, majd a pecsételést követően visszaindulni immár élesben Dédestapolcsányra, majd onnan tovább Uppony felé.

Indulás Mályinkára a pecsételőért. Előttem a Bükk

A Serényi- kastély, immár megújult homlokzattal

A 236-os túraszakasz gyakorlatilag teljes hosszában aszfaltozott úton visz végig, így a fenti "anomália" belefért az időbe. Mályinka felé tartva azért elgondolkodtam azon, hogy miért pont ezen a településen van a pecsételő, miért nem mondjuk Dédestapolcsányon, ahol ott a Serényi- kastély. Persze erre, és az ezekhez hasonló kérdésekre magamtól úgy sem tudtam a választ. De mire átrágtam magamat a Kéktúra logisztikáján már fel is értem Mályinkára. 

A Lázbérci- víztározó

A 60-as évekből származó régi betonkorlátok itt még meglepően jó állapotban vannak



Nyugalom és csend a Lázbérci- víztározó északi végénél

A taktika végül bejött és a kocsma nyitva volt. Pecsételést követően indultam vissza Dédestapolcsányra. A településen sok minden nem változott azóta, amióta erre jártunk Évivel. A retró élelmiszerbolt felújításra került, így elvesztette a régi idők hangulatát, ugyanakkor sokkal kulturáltabb környezetben vásárolhatnak az itt lakók. A településen végig haladva hamar a Lázbérci- víztározóhoz értem. Sajnos a tó eléggé megsínylette a nyári szárazságot, szemmel láthatóan több méterrel alacsonyabb volt a vízszint az ilyenkor szokásosnál. Ennek ellenére szerintem ez a Kéktúra egyik leghangulatosabb szakasza. Mivel kivételesen volt időm bőven, még a túlparton álló Dede- vár megtekintésére is lehetőségem nyílt, sőt a Kalica- tetőn lévő kilátóhely felkeresése is felmerült bennem. Az utóbbit végül elvetettem, mert "kicentizni" azért nem szerettem volna a túrát. 

A Dede- vár maradványai

Az Upponyi- szoros

A víztározót elhagyva aztán a rövidke, de annál látványosabb Upponyi- szoroshoz vezetett az egysávos műút. A szoroson keresztül sétálva, illetve azt magam mögött hagyva érkeztem meg Upponyra. Mivel még így is bő egy órám volt a busz indulásig, azt végre egy nyugodtabb pecsételésre és ebédelésre használhattam fel. Annak ellenére, hogy körülményes volt a Mályinka irányából történő kezdés, végre egy olyan túraszakaszt teljesíthettem ami nem csak hangulatos és látványos, hanem időben és térben is kényelmes volt. A sok esetben stresszelő időhiány ez esetben nem jelentett gondot, ezért volt lehetőségem a környező nevezetességekre is időt szánni. Ha osztályozhatnám a túráimat, a 236-os szakasz biztos ötöst kapna...


A mai túra útvonala:

  Dédestapolcsány-
   Mályinka-
  Dédestapolcsány-
  Lázbérci- víztározó-
  Dede- vár-
  Upponyi- szoros-
   Uppony


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése