2022. március 15., kedd

Országos Kéktúra- OKT70: útban a Hegyesdre /3+1. nap

A negyedik nap:

Már írnom sem kell, hogy milyen állapotban keltem a 4. nap reggelén. Tomi gyorsan elvitte Troyt sétálni, majd egy remek tojásrántottát készített reggelire. Évi és én megpróbáltuk felszámolni azt a káoszt, amit előző nap hagytunk a szálláson. Bár fáradtak voltunk, valahogy mindnyájan éreztük, hogy nem kéne annyira sietni azzal a haza indulással és elhatároztuk, hogy visszatérünk Tapolcára, hogy nappal is sétálhassunk egy kicsit a városban. 

Nagyboldogasszony- templom

Tapolca

Nappal természetesen teljesen más arcát mutatta a város, mint sötétben. Tomi persze szeretett volna beülni valahova, de én is szívesen ittam volna valami "lórugás" kávét, hogy egy kicsit magamhoz térjek. Kávézást követően én még szerettem volna beugrani a vasútállomásra, tekintve, hogy Tapolca az egyik utolsó igazán dieseles város és a 004-es Nohab emlékhelyére is szerettem volna eljutni, amire tegnap este nem volt lehetőség.

A 004-es Nohab emlékműve a tapolcai vasútállomáson





Tapolca az egyik utolsó dieselparadicsom

A 316-os remot Csörgő várja menesztését Budapest, Déli pályaudvar felé


A rögtönzött vasút fotózást követően -a többiek nagy örömére- autóba ültünk és elindultunk haza. Már elhagytuk Tapolcát, amikor a távolban feltűnt a Hegyesd. Ezt a hegyet már odafelé is kinéztük magunknak, kiváltképp azért, mert a hegytetőn gyanús várrom állott. Közelebb érve Tomin egyre inkább látszott, hogy fel szeretne menni, úgyhogy lényegében rajtam múlt, hogy felmegyünk vagy sem. Én viszont nem szerettem volna akadályt gördíteni, így belegyeztem- bár magamban fogadkoztam, hogy nincs az a pénz, amiért én lerogyott lábakkal és részben életképtelenül, mínusz 100 óra alváshiánnyal, a negyedik napon is hegyet másszak. 
A hegy melletti kis település -ahol az autót is hagytuk- szintén a Hegyesd nevet viselte. A pár utcás, tiszta, nyugodt és rendezett község mérete ellenére meglepően sok látnivalóval szolgált: várral, bányatóval és fennmaradt malommal.

Sárga jelzésű út Tapolca felé

Gyakorlatilag ennyi maradt a hegyesdi várból

Évike a vár tetején (Tomi fotó)


Kilátás a hegyesdi várból- Tomival (Évike fotó)

Nos mindezek fényében, azért átgondoltam az előbbi kijelentésemet és csak Éviékkel tartottam, ha már itt voltunk. Bár nem éreztem azt, hogy teljesen normális lennék...
A várhoz elvileg két irányból is fel lehetett jutni, mindkét irányból lépcsők vezettek fel. Mi a kevésbé szivatós irányt választottuk. Utunkat a Hegyesdet Tapolcával összekötő sárga jelzésű turistaúton kezdtük, amiről nagyjából 800 méter megtétele után már le is kellett térni és rátérni a sárga várrom jelzésű turistaútra, amely lényegében egyet jelentett a lépcsőzéssel. Még azt is mondhatnám, hogy milyen jó, mert így könnyebben fel tudok jutni, kiváltképp ha még "korlát" is van hozzá. De létezik az ellenkezője is, amikor ugyan van lépcső korláttal, de az atomjaira van rohadva és ez inkább hátráltat, mintsem segít, és sajnos Magyarországon ez a jellemzőbb. Tudom semmi sem jó, de ha már van valami, azt azért karban is kéne tartani... Sajnos itt a Hegyesden az utóbbi volt a jellemző. Eleinte még a túrabotokkal elboldogultam, azonban a lépcsők állapota és a meredekség miatt már Tomi segítségére szorultam. Nem is mentem fel teljesen a várig, mert egy, a törökök óta az enyészetnek átadott falakon kellett volna felmászni, amit én inkább kihagytam. Évi és Tomi viszont felment, de visszatérve még ők is azt mondták, hogy ez azért rázós.

A Hegyesdi bányató

A  ~240 éves Inhoff - malom ma magántulajdonban van

Hegyesd

A lefelé a lépcsőkön legalább annyira szívás volt, mint felfelé. Visszatérve Hegyesd községre még elsétáltunk a helyi bányatóhoz és a Zrínyi utcában található malomhoz.
Bár úgy indult a nap, hogy egyből hazaindulunk, a Káli- medence sokszínűsége még egy napig itt marasztalt bennünket. Évinek és Tominak köszönöm a sok segítséget és, hogy velem tartottak több mint 70 kilométeren át. A 2021-2022-es túraszezont itt lezártam, várhatóan szeptemberben irány kelet, a Mátra és a Bükk térsége.


A mai túra útvonala:

 Hegyesd (község)-
 Hegyesd, vár-
 Hegyesd (község)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése