2016. február 5., péntek

Országos Kéktúra (15. számú, OKT-152): Pilisszentkereszt- Kevély-nyereg

A Pomázról induló buszról a Pilisszentkereszt, Pilisszántói elágazás megállóban szálltam le, ugyanott, ahonnan korábban a dobogókői túrát kezdtem. Ezúttal is a Szabadság téren található vegyesbolt-kocsma ablakrácsához rögzített bélyegzőt használtam, a magammal vitt párnára szükségem volt.
A településről kiérve nemsokára a gyönyörű pilisszentkereszti Szurdokban haladtam. A sziklás-köves Dera-patak fahidakkal, az avarral borított meredek domboldalak itt-ott kibukkanó sziklákkal, a felettem összeboruló fák igen hangulatossá tették ezt a szakaszt. Néhol erősen lejtett oldalirányban az út, ezért itt nehezebben haladtam a sárban.

A pilisszentkereszti Szurdok...
A szurdok végében a pihenőnél leültem egy padra, ittam egy kicsit és elfogyasztottam egy-egy szendvicset.
Továbbindulás után egy ideig kényelmes úton haladtam, majd egy sík legelőterületre értem ki, előttem kicsit messzebb Csobánka házai és az azt körülvevő hegyek, például a Kevélyek látszottak.
A legelőn találkoztam két szép fekete legelő lóval.

Legelésző lovak, háttérben Csobánkával
Készítettem pár képet és mielőtt továbbindultam volna az erdőbe vezető kék úton, a fák és cserjék takarásában egy pottyantóst vettem észre :)

Mátraházi kresztábla eddig mindent vitt, de a fák közé bújtatott pottyantós sem rossz... :)
Hirtelen emelkedni kezdett az út, majd ezt követően elhaladtam a Szent-kút kápolnája mellett. Nemsokára egy szélesebb útra értem ki, mely egyben autóút is. Kis séta után letértem a kék jelzésről, hogy felkeressem a Macska-barlangot. Két út közül választhattam: egy nagyon meredek rövidebb és egy konszolidáltabb, hosszabb állt rendelkezésre. Odafele a hosszabbikon ereszkedtem, ami saras és kavicsos volt, a jelzések pedig nem mindig mutatták egyértelműen, merre kell menni, így többször is szükségem volt a GPS iránymutatására. A Macska-barlangba nem mentem be, a meredek, szűk bejárata nem volt olyan vonzó, viszont tartottam egy kisebb pihenőt és készült pár fénykép is.

A Macska-barlang megközelítése már maga egy kihívás volt, a bejáratnak nevezett lyukon inkább nem mentem be
Visszafele a rövidebb, igen meredek ösvényen kapaszkodtam fel. Aránylag hamar feljutottam rajta, lefele viszont nem lett volna nyerő, nem bántam meg a korábbi döntésemet!
A kék jelzésre a Csobánkai-nyeregnél csatlakoztam vissza. Egy kicsit elsétáltam jobbra, ahol gyönyörű szép kilátás tárult elém. Ha nem figyelek eléggé, könnyen elgyalogolhattam volna mellette!

A Kis-Kevély...
Kereszteznem kellett a főutat, egy kicsit ereszkedtem majd nemsokára kezdődött a kaptató. Letértem a sárga jelzésre, hogy megtekintsem a Kevély oldalából nyíló Mackó-barlangot. Itt is meredek emelkedő várt rám, sárral, oldalirányban lejtő úttal. Besétáltam a barlangba, készítettem kintről és bentről is pár fényképet.

A Mackó-barlang kintről...
...és bentről
Szerencsére mire kijöttem a barlangból, már lement a nap. Még nem volt sötét, azonban már hűlt az idő, megfagyott a sár, így annak ellenére, hogy továbbra is oldalirányban lejtő úton kellett haladnom, már valamennyivel könnyebben sétálhattam. A Kevély-nyeregben pecsételtem, majd leültem a padhoz, ettem, ittam, pihentem egy kicsit. Itt már szükségem volt az elemlámpára. A kék úton kezdtem ereszkedni, ugyanott, ahol a múltkor felértem, azonban ezúttal a sárga útra tértem rá, mely Pilisborosjenő központjába vezetett. Ez az út immár széles és kényelmesebb volt, így nem jelentett gondot a haladás, a kis elemlámpás esti séta pedig kifejezetten hangulatos volt. Elég szerencsétlen időpontban érkeztem meg a Pilisborosjenő központjában fekvő buszmegállóba, sokat kellett várni a buszra.
Eddig talán legszebb, ugyanakkor legfárasztóbb túrám volt ez. Egyébként is sok emelkedővel kellett megküzdeni, főleg ha az ember meg szerette volna tekinteni a barlangokat, de a sár különösképp nem kedvezett nekem.


A mai túra útvonala:

       Pilisszentkereszt, Pilisszántói elágazás-
   Dera-patak, szurdok-
     Macska-völgy-
 Macska-barlang-
   Csobánkai-nyereg-
 Mackó-barlang-
       Kevély-nyereg (Rédlinger Adolf út)-
 Magas-erdő-
  Pilisborosjenő, Fő utca


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése