2021. április 11., vasárnap

Közép- Dunántúli Piros (KDP-25-24): Csabdi- Szár

A múltkori vértessomlói családi délutánba "fulladt" 23-as túra után, folytattam az utam északi irányba. A kezdőpont ezúttal is északi volt, a végpont viszont déli, így "fentről lefelé" haladtam. Csabdin a pecsételést követően, a település határában fekvő templomrom irányába vettem az utam. Már a rom térségében emelkedésnek indult az út, mely egyre meredekebbé vált. Egy fenyőerdő határában vezetett az ösvény, melynek emelkedése csak a 250 méter magas Dobogó csúcsának közelében ért véget.

Első látványosság, a Csabdi határában látható XIII. századi templomrom

Innentől hosszú kilométereken át kényelmes séta vette kezdetét. A fenyőerdőt először egy hagyományos fás erdőség követte, majd rövid időn belül egy szántóföldes terület, mely a Bicskei erdőt választotta el az M1-es autópályától. Az ösvény itt véget ért, a jelzés pedig egy, az erdő szélén haladó földútra vitt rá. Haladás közben jobbra tekintve az erdőre, balra pedig az M1-es autópályára volt rálátás. Mivel az autópálya lényegében párhuzamosan haladt a földúttal- attól körülbelül 600 méterre- nem épp ez volt a KDP legcsendesebb szakasza. Időközben egy kisebb zápor is elkapott, a napos, felhős, olykor záporos idő pedig állandó társam lett a túrám során. 




A következő érdekesebb területet a térképek felhagyott bauxitbányaként írja le, én viszont a bánya területe mellett elhaladva láttam valamiféle mozgást... A KDP jelzése elhagyja az eddigi földutat, majd 100 méter erejéig egy poros, de burkolt útra visz rá. Óbarok határához érünk, a település szélén nyaralóházakkal. Itt a KDP korábban jobbra tért -be a nyaralóövezetbe- most azonban egyenesen kellett haladni, ezért egy rövid szakaszon ismét földútra tértem. A földút végén közvetlenül az autópálya mellé érünk, a jelzések annak zajvédő falaira vannak festve. 

Rövidesen egy aluljáróhoz értem, melyen az autópálya alatt átkelve Óbarok központjába jutunk. Korábban a pecsétért be kellett térni a településre, mára azonban új helyre, az aluljáró bejáratához került a doboz. Az aluljárót követően a jelzés egyre távolabb visz minket az autópályától és egy kitérőt tesz a régi kőfejtő felé. Az aszfalt utat ismét földút, azt pedig ösvény váltotta.

Az óbaroki régi kőfejtő

Kilátás a Nagy, illetve a Horvát- hegyre. Utam annak túloldalán ért véget

Séta a Váli- víz medrében

A kőfejtőt követően utam továbbra is a Bicskei erdő határában, az autópályával lényegében párhuzamosan haladt. Óbarok külterületét elhagyva a jelzés először az erdőbe visz, majd a Váli-víz mellé, sőt egy-egy rövidebb szakasz erejéig annak medrében halad. Az olykor dzsindzsássá vált erdőben szépen lassan eltávolodtam az autópályától, annak moraját egyre kevésbé lehetett hallani, helyét az erdő csöndje vette át. Időközben kereszteztem a Mária utat, majd egy éles balra térést és egy rövidebb, de meredekebb kaptatót követően a 11 magyar honvéd emlékművéhez értem. Nagyjából háromszáz méter után elbúcsúztam a Bicskei erdőtől- a jelzés a Nagyegyházára vezető Bánya útra vezetett. Itt aztán 2 kilométeres aszfaltos séta várt rám. 

Nem teljesen volt ismeretlen a környék, hisz itt csatlakozik be az Országos Kéktúra a Közép- Dunántúli Pirosba, melynek erre eső szakaszát 5 évvel ezelőtt, 2016 júliusában teljesítettem. Így azt is tudtam, hogy a Zuppa- tetőig tartó közös szakaszon mi vár majd rám és hol lehet előtte pihenni. Miután megejtettem a pihenőt, az M1-es autópálya alatt húzódó aluljárón keresztül elhagytam Nagyegyházát és megkezdődött az utolsó jelentősebb kaptató a túra során, mely csak a hegytetőhöz közeledve enyhült fokozatosan. A Zuppa- tetőhöz érve hármas kereszteződéshez érünk. Itt véget ér Kéktúra és a Piros közös szakasza- jobbra fordulva a Kéken Szárligetre, balra térve a KDP-n Szárra lehet eljutni. De a szemközt induló Mária úton is el lehetett jutni Szárligetre, jóval hamarabb, mint a Kéken.  A kereszteződést elhagyva 2,5 kilométeres séta várt rám, mely alatt a jelzés gyakran váltott a földutak között. Az 1-es út közelségét ismét az autóforgalom morajlása jelezte, majd egy-két kiránduló jelenléte.  A jelzést követve át kellett kelnem a főúton, ami az erős forgalom miatt nem volt egyszerű, sőt a vonatom érkezéséig sem volt már sok idő, ezért az utolsó pár száz métert erőltetett menetben tettem meg. Hivatalos KDP-s pecsétet sajnos továbbra sem tudtam szerezni Száron, melynek későbbi pótlása továbbra is elsődleges feladat. 

Nem ez volt a Közép- Dunántúli Piros legszebb szakasza, de ami a környezetet illeti, talán az egyik legváltozatosabb. Április révén egyre melegszik majd az idő, ami azt is jelenti, hogy ez volt az egyik utolsó túrám a 2020-2021-es túraszezonomban. Innentől minden további túra ajándék, tekintve, hogy a szélsőséges hőhullámok miatt évekkel ezelőtt lényegében feladtam a nyári túrázást. Amennyiben ez az utolsó túra, úgy folyt. köv. ősszel! :)


A mai túra útvonala:

  Csabdi-
 Dobogó-
 Bicskei erdő-
  Óbarok-
 Váli- víz-
   Nagyegyháza-
   Zuppa- tető-
 Nagy- hegy-
  Szár, Rákóczi Ferenc utca


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése