2016. augusztus 8., hétfő

Országos Kéktúra (9-es számú, OKT-097): Fehérvárcsurgó- Bodajk

Miután kipihentem a hőgutát és a kullancsomat, szerettem volna továbbfolytatni utamat a Kéken. A Bodajktól Visegrádig tartó, már bejárt szakaszok közül egyedül a 11-es túra Mogyorósbánya és Dorog közötti szakasza nem volt meg. Ezt a szakasz azonban nem szerettem volna egyedül bejárni, ezért mikor napokkal korábban Évivel körvonalazódott egy esetleges Kéktúra lehetősége rögtön erre gondoltam. Azonban csak hamar rájöttünk, hogy Évinek nem lesz jó ez a szakasz, mert számára nehézkes lett volna az oda és vissza út is. Sok választásunk nem maradt, kerestem egy olyan szakaszt, ami neki is jó és nekem sincs még meg, illetve valamennyire csatlakoztatható az eddig legyalogolt szakaszaimhoz. Így esett a választásunk első körben a 9-es túra Bakonykúti-Bodajk szakaszára, amelyről csakhamar kiderült, hogy Bakonykúti területén honvédségi gyakorlatozások folynak. Sajnos nem sikerült kiderítenem, hogy pontosan ez a Kék út melyik szakaszát érinti, ezért lerövidítettük a túrát a rövidke Fehérvárcsurgó-Bodajk szakaszra. Ha teljesen őszinte akarok lenni magamhoz, nem bántam. Évivel Fehérvárcsurgón találkoztam, onnan mentünk a csurgói Károlyi-kastélyhoz, hogy körbenézzünk.

A kastély "utcafronti" homlokzata
Napóra a kastély kertjében
Retro-kút és...
...rozsdás, bocsánat művészi színezésű flamingó
A Károlyi-kastély főépülete. A kastély nagyjából ugyanazzal a közelmúlttal rendelkezik, mely az összes többi hasonló kastélyra, palotára jellemző. Államosítás, pusztulat. A Károlyi-kastély azonban a szerencsések között van, az épület gyönyörűen felújítva várja az idelátogatókat. A kastélypark is néhány éve megújult, itt azonban a parkhoz tartózó tónak az esztétikájával nem voltunk maradéktalanul megelégedve
A főépület előtti szökőkút
A kastélyparkhoz tartozó tó. Ez is fel lett újítva, szépnek szép, de pár vízinövény, nádas elfért volna
A kastélypark. Területén kisebb botanikuskert működik
A lovarda épülete. Ezt még nem sikerült felújítani, de reméljük erre is minél hamarabb sor kerül
A pacik épületének főbejárata. Sajnos az udvar üzemi terület, így oda nem jutottunk be
A gyönyörűséges Károlyi-kastély megtekintése után belevágtunk a mini túrázásba. Az első pecsételőnk Kincsesbánya nyaralóövezetében volt, a Fehérvárcsurgói víztározó közvetlen közelében. Kigyalogoltunk a településről, majd először a Kék Négyzet, majd az Országos Kéktúra útvonalára  tértünk rá, hogy eljussunk Kincsesbányáig. Ott pecsételtünk, majd elindultunk visszafelé, elhaladtunk a Kék út és a Kék Négyzet kereszteződése mellett, majd rátértünk a tározó töltésére.

Üdvözlet Kincsesbányáról
Az első pillantások a tározóra
Itt már a teljes panoráma elénk tárult
Utunk lassan eltávolodott a tározótól, szépen lassan pedig beértünk Fehérvárcsurgó nyaralóövezetébe. Átkeltünk a 8212-es úton, majd egy ideig azzal párhuzamosan haladtunk a gyümölcsfák árnyékában. Enyhe jobbos kanyarral befordultunk az nyaralóövezet "cetrumába", majd onnan az erdőbe.

Az üdülőtelep a legkülönbözőbb évjáratú és állapotú házakat vonultatta fel
Néha úgy éreztem magam, mintha Hollókőn lennék

A takaros és szépen felújított házak mellett, bizony volt olyan is, ami már urbex (az az sokszorosan leromlott) állapothoz közelített, de még menthető volt
Az erdőben aztán egy kisebb emelkedő kezdődött, de itt nem is ezen volt a fő hangsúly, hanem a rengeteg szúnyogon, amely onnantól kezdve kisebb-nagyobb megszakításokkal, de végig jellemző volt a túránk során, egészen a bodajki sípályáig. Az emelkedést azután gyors ereszkedés követett, először földúton, majd pedig ösvényen. Az ereszkedést egy durván meredek szakasz zárta, közvetlenül azelőtt, hogy újból kiérnénk az előbb már megjárt 8212-es útra.

Ereszkedés közben, az utolsó pillantások a tározóra
A fotó sajnos nem adja vissza az utolsó méterek meredekségét
A műúton körülbelül 100 métert kellett gyalogolnunk, majd egy jobbos kanyarral beértünk a Gaja-völgyi tájcentrum területére. Itt tartottunk egy rövidebb ebédszünetet. Évi megszánt pár zöldséggel amit a saját kertjükből hozott, mivel én elfelejtettem otthonról hozni. :S Ezúton is köszönöm neki! :) Pihenés után beléptünk a tájcentrum területére. Ösvényünk végig a Gaja-patak mellett kanyargott, egészen Balinka külterületéig, ahol a tájcentrum területe véget ér.

A Pisztrángos tó
Utunk a tájcentrum területén, végig a Gaja-patakkal párhuzamosan haladt
A Gaja-völgy szépségét talán, csak a pilisszentkereszti szurdok tudta eddig tetézni
A völgy után utunk jobbra fordul és durva, sziklás emelkedésbe kezd. Nagyjából 200 méter után az ösvény megenyhül és annak a hegynek az oldalában haladunk szintben, amely mellett maga a Gaja-patak és a völgy húzódik. Pár perc gyaloglás után, a Kék út balra fordul, mi azonban jobbra tértünk a Kék Pluszon, hogy az idén épült Károly-kilátót megnézhessük.

Kilátás a Károly-kilátóból a Fehérvárcsurgói tározó, illetve Kincsesbánya felé
Ez pedig a Bakony felé
Kisebb pihenőt tartottunk a kilátónál, majd indultunk tovább Bodajk felé. Visszamentünk a Kék Pluszon a Kékre, majd onnan körülbelül 200 méter gyaloglás után kiértünk az egykori bodajki sípályára. Utunk itt ereszkedésbe kezdett, majd leértünk a Vásártér utca végére, ahol már várt az egyik bodajki pecsételő, de én rábeszéltem szegény Évit, hogy menjünk el a csókakői vasúti megállóhelyhez, ahol van egy másik pecsételő és esetleg vonatot is tudok fotózni.

Kilátás a sípálya tetejéről Bodajkra, Csókakőre és a Vértesre
Vonat ugyan nem jött, de pecsételtünk. Mivel útközben kitaláltuk, hogy fagyira vágyunk és a helyi cukrászda sem volt nyitva, ezért bementünk Székesfehérvárra, ahol a korábbi kedvenc cukrászdánkat felkeresve, elfogyasztottunk pár takarosabb méretű gombócot. A buszmenetrend sajátosságaiból adódóan, Évi egy perccel sem ért haza később a tervezettnél és én is nyugodtan bandukolhattam a fehérvári vasútállomás felé. Bár nem ez volt életünk leghosszabb túrája, a látványosságok, a gyönyörű és változatos táj, illetve maga az a tény, hogy nem vagyunk az utolsó busz kényszeréhez kötve, rengeteget emelt az első bakonyi Kéktúrás napunk hangulatán.